Rozwój technologii i sztucznej inteligencji (AI) ma przełożenie na wiele aspektów naszego codziennego życia. Dotyczy to również sfery biznesowej. Coraz lepiej widać to m.in. w sektorze windykacji długów. Nowoczesne rozwiązania z obszaru AI mogą korzystnie wpłynąć na przebieg całego procesu oraz zautomatyzować wybrane jego elementy. Sprawdźmy, jak AI może wpłynąć na windykację należności.

Jakie korzyści może dać zastosowanie AI w windykacji długów?

Odpowiednio wykorzystana sztuczna inteligencja może znacznie usprawnić proces windykacji długów oraz zwiększyć jego skuteczność. Już teraz na rynku dostępnych jest wiele rozwiązań z obszaru AI, które wykorzystywane są przez firmy windykacyjne. Poniżej przedstawiamy wybrane elementy procesu, które obecnie wspierane są częściowo lub nawet wykonywane w całości przez sztuczną inteligencję.

Automatyczna weryfikacja kontrahenta

O bezpieczeństwo finansowe firmy można zadbać jeszcze przed nawiązaniem współpracy z danym kontrahentem. W tym celu warto postawić na jego weryfikację i analizę dotychczasowych działań. Tego typu usługi świadczone są przed doświadczone firmy windykacyjne. Alternatywą pozostaje skorzystanie z rozwiązań z sektora IT, które dzięki rozbudowanym algorytmom i analityce danych są w stanie przygotować raport dotyczący dowolnego klienta. Raport ten będzie opierał się na danych sczytywanych z ogólnodostępnych źródeł internetowych. Choć nie zawsze raport ten pozwoli Ci w 100% uniknąć zagrożenia, to jednak może okazać się nieocenionym wsparciem.

Automatyzacja kontaktu z klientem

Nowoczesne technologie oparte o działanie sztucznej inteligencji pomagają w automatyzacji kontaktu z klientem. Dzięki AI można zaprojektować ścieżki komunikacji w ramach:

  • poczty elektronicznej;
  • połączeń telefonicznych;
  • wiadomości tekstowych SMS:
  • wiadomości tekstowych na portalach internetowych.

W obszarze windykacji duże znaczenie mają dynamika działania i sprawna komunikacja. Rozwiązania AI pozwalają na wykonywanie analiz i lepsze ich wykorzystywanie w kontekście prognozowania reakcji dłużników

Przetwarzanie płatności klientów

Sztuczna inteligencja pomaga też w bieżącym i automatycznym wykrywaniu i przetwarzaniu płatności klientów. Dzięki temu można zaoszczędzić sporo czasu. Programy AI przypiszą metodę płatności oraz zarejestrują ją w dedykowanym arkuszu. Pozwala to jednocześnie na przyspieszenia przetwarzania płatności i ograniczenie kosztów operacyjnych firmy windykacyjnej lub wierzyciela, jeżeli ten decyduje się na odzyskiwanie przeterminowanych należności we własnym zakresie.

Gromadzenie i analiza danych

Duży potencjał wykorzystania sztucznej inteligencji ma miejsce w obszarze gromadzenia i analityki danych. Programy w sposób automatyczny mogą gromadzić duże ilości danych, a następnie poddawać je skrupulatnej analizie. Dotyczy to m.in.: tworzenia wzorców zachowań dłużników, historii ich zadłużenia, preferowanych metod płatności, preferowanej formy kontaktu itp. Na tej podstawie można przygotować procesy windykacyjne, które będą charakteryzowały się większą skutecznością. Przygotowanie profili pojedynczych klientów lub ich grup pomaga w obraniu odpowiedniej strategii działania oraz sposobu komunikacji.

Lepsze zarządzanie ryzykiem

Algorytmy i uczenie maszynowe w AI pomagają w szybszym i sprawniejszym wykrywaniu nietypowych zachowań konsumentów czy też zwłoki w płatności faktury. Pozwala to na szybszą reakcję wierzyciela i zwiększenie szansy na odzyskanie długów. W tego typu sytuacjach czas ma duże znaczenie.

Wzrost jakości obsługi klienta

Już od jakiegoś czasu w obsłudze klientów stosuje się m.in.: chatboty, które opierają się na AI. Narzędzia te obsługują NLP i są w stanie przejąć na siebie znaczną część komunikacji pomiędzy wierzycielem i dłużnikiem, a także firmą windykacyjną i stronami procesu odzyskiwania należności. Sztuczna inteligencja przyspiesza komunikację i pozwala na ograniczenie kosztów operacyjnych. Jednocześnie wzrost dynamiki działania przekłada się na zwiększenie skuteczności procesów windykacyjnych.

Ustalenie miejsca pobytu dłużnika

Jednym z zadań windykatora jest ustalenie miejsca pobytu dłużnika i nawiązanie z nim kontaktu. Rozwiązania z obszaru AI mogą przyspieszyć ten proces. Skip tracking polega na gromadzeniu danych dostępnych w sieci. Narzędzia AI mogą w krótkim czasie weryfikować duże ilości danych, w tym m.in. dokumentów i wpisów w mediach społecznościowych. Zwiększa to skuteczność poszukiwań dłużnika i zwiększa szansę windykatora na odzyskanie pieniędzy wierzyciela. Obecnie na rynku funkcjonują już pierwsze programy AI tego typu.

Sztuczna inteligencja w najbliższych latach powinna dynamicznie się rozwijać. Dzięki temu będzie wykorzystywana w wielu obszarach codziennego życia. Wydaje się, że jej potencjał w kontekście usług windykacyjnych jest bardzo duży i nie jest wykluczone, że już niebawem usprawnią kolejne obszary z tym związane.

Odzyskiwanie długów ze Straetus Polska

Jeżeli borykasz się z przeterminowanymi należnościami swoich dłużników, to zachęcamy do skorzystania z usług firmy Straetus Polska. Nasi eksperci w codziennej pracy korzystają z wieloletniego doświadczenia, znajomości sektora oraz nowoczesnych rozwiązań technologicznych.