Na dźwięk słowa „windykacja” u wielu osób wywołuje zwykle negatywne skojarzenia. Windykatorzy nie kojarzą nam się dobrze, gdyż wydaje nam się, że mają oni za zadanie za wszelką cenę odzyskać pieniądze, a ich sposobami jest przede wszystkim groźba i nękanie. To obraz bardzo krzywdzący i naprawdę daleki od prawdy. Współczesna windykacja polega przede wszystkim na umiejętności negocjacji. Spokojna rozmowa jest bowiem skuteczniejsza od groźby.

Skuteczna windykacja

Proces windykacyjny jest dużo bardziej złożony, niż może nam się wydawać. Ta praca wymaga umiejętności wyszukiwania odpowiednich informacji, ale przede wszystkim rozmowy z drugim człowiekiem. Pierwszym etapem windykacji jest znalezienie wszystkich danych dłużnika, wszystkich informacji dotyczących jego firmy i miejsca przebywania. Na tym etapie wysłane zostaje wezwanie do zapłaty.

To początki tak zwanej windykacji polubownej, która ma na celu przekonanie osoby zadłużonej do zapłacenia zaległej faktury czy uregulowania należności. W miarę możliwości rozmawia się z nim twarzą w twarz, jednak jeśli nie jest to wykonalne, firma windykacyjna dzwoni do dłużnika i prowadzi rozmowy przez telefon. Windykacja polubowna jest dużo tańszą i skuteczniejszą formą ściągania należności. Nie wymaga od nas zatrudniania prawników czy włóczenia się po sądach.

Negocjacje

Skuteczna windykacja to taka, w rezultacie której nastąpił zwrot należności – niestety zwykle nie jest to tak łatwe, jak byśmy chcieli. Dłużnik nie kwapi się do zapłaty, wymyślając różnego rodzaju uniki. Jednak profesjonalny windykator doskonale da sobie z tym radę. Nie za pomocą siły, lecz słów. Jego zadaniem jest komunikowanie się w jasny i prosty sposób, nakreślenie całościowej sytuacji bez przytłaczania dłużnika i przede wszystkim dokładne wyjaśnienie zaistniałej sytuacji oraz możliwości spłaty. Dzięki spokojnej, zrównoważonej rozmowie, dłużnik nie będzie miał możliwości manipulowania faktami czy wymuszania współczucia, co jest niestety bardzo częste podczas procesu windykacji. Dobry negocjator doskonale sobie z tym poradzi i wywalczy to, co należy się jego klientowi.